تحلیل رفتار کاربر

تبلیغات آنلاین

سیستم تبلیغات آنلاین، سیستمی پیچیده و مرکب از انواع فناوری ها و راهکارها می باشد. به منظور رفع پیچیدگی های تولید و توسعه، از روش های معمارانه و الگوهای طراحی معماری استفاده می کنیم. اولویت پارامترهای کیفی در طراحی معماری بر روی کیفیت و امنیت است. اجزاء سیستم بر اساس نقشه های معماری مربوط به ساختار و رفتار سیستم طراحی و نهایتا پیاده سازی می شوند.

تبلیغات آنلاین

معماری سطح بالای سیستم تبلیغات

معماری کلان و سطح بالای یک سیستم تبلیغات در شکل فوق نمایش داده شده است. در شکل بالا، ورودی‌ها و خروجی سیستم و نحوه ارتباط آن با دیگر سیستم‌ها نمایش داده شده است. مهمترین اجزای سیستم و ذینفعان اصلی در یک سیستم تبلیغات به شرح زیر است.

کاربران موتور جستجو: مهمترین ذینفع سیستم تبلیغات، کاربران موتورهای جستجو هستند. همان‌طور که در شکل 2 نمایش داده شده است، کاربر پرس‌وجوی خود را در قالب کلمات کلیدی به موتور جستجو ارسال می‌کند. موتورجستجو با گرفتن پرس‌وجو پس از اعمال تغییرات لازم آن را برای هسته اصلی موتور جستجو ارسال می‌کند. اجزای مهم موتور جستجو که شامل شاخص‌گذار و خزشگر است در شکل 2 نمایش داده شده است و از بیان جزییات دیگر خودداری شده است. موتور جستجو با دریافت کلمات کلیدی پرس‌وجو، آن‌ها را به همراه اطلاعات زمینه‌ای ( مانند زمان جستجو، مکان کاربر، نوع ابزار جستجو، اطلاعات نمایه کاربر و …) را به سامانه تبلیغات ارسال می‌کند.

صاحبان کسب و کار (آگهی دهنده): افرادی که قصد دارند تبلیغات خود را از طریق سیستم تبلیغات انتشار دهند، ورودی‌های اصلی سیستم تبلیغات را فراهم می‌کنند. همان‌طور که در شکل 2 نشان داده شده است، صاحب کسب‌وکار اطلاعات زیر را به عنوان ورودی مشخص می‌کنند:

الف) کلمات کلیدی: درخواست دهنده آگهی، مجموعه‌ای از کلمات کلیدی را مشخص می‌کند که در صورت رخداد آن‌ها در پرس‌وجو آگهی نمایش داده شود.

ب) نوع تطبیق: درخواست دهنده آگهی، نوع تطبیق کلمات کلیدی را مشخص می‌کند. انواع تطبیق مرسوم عبارتند از: تطبیق کامل، جزیی و تطبیق منفی. در تطبیق کامل، به شرطی آگهی نمایش داده می‌شود که پرس‌وجو کاربر دقیقا مانند کلمات کلیدی پیشنهادی درخواست دهنده آگهی باشد. در تطبیق جزیی کافی است بخشی از کلمات کلیدی در پرس‌وجو پوشش داده شود و در تطبیق منفی، آگهی به شرطی نمایش داده می‌شود که پرس‌وجو حاوی کلمات کلیدی منفی (مانند مجانی، ارزان و …) نباشد.

پ) اطلاعات زمینه‌ای: درخواست دهنده آگهی، می‌تواند اطلاعات زمینه‌ای متناسب با محتوای آگهی فراهم کند. برای نمونه، اگر انتشار دهنده آگهی در شهر مشهد فعالیت ‌کند ترجیح می‌دهد، آگهی‌های وی به کاربران مشهدی نمایش داده شود. اطلاعات زمینه‌ای پرکاربرد شامل، زمان پخش آگهی، مکان پخش آگهی، جامعه هدف آگهی مانند سن، جنسیت کاربر و …

ت) آگهی و قیمت پیشنهادی: مهمترین بخش ورودی ارائه شده توسط درخواست دهنده آگهی، شامل آگهی و قیمت پیشنهادی برای آگهی است. موتور سیستم تبلیغات با داشتن پیشنهادهای قیمت، بهترین پیشنهاد را برای یک پرس‌وجو داده شده انتخاب و به کاربر نمایش می‌دهد.

ث) نشر آگهی‌ها در صفحات وب: آگهی‌های ثبت شده در موتور تبلیغات علاوه بر نتایج جستجو می‌تواند در صفحات مختلف وب انتشار یابد. بدیهی است که آگهی‌های منتشر شده در یک صفحه باید با محتویات صفحه تطابق داشته باشد تا شانس کلیک کردن کاربر افزایش یابد. برای شناسایی و مانیتورکردن محتویات صفحات هدف، به زیر سیستم مانیتورینگ محتوا نیاز داریم که در شکل 2 نمایش داده شده است.

برخی از اجزاء تشکیل دهنده سیستم تبلیغات آنلاین در زیر فهرست شده اند:

زیر سیستم مانیتورینگ محتوا- تجزیه کننده صفحه[1]: ماژول تجزیه کننده قسمت­های مختلف یک صفحه وب از جمله عنوان، متن، کلمات کلیدی، زیرعنوان­ها[2] را استخراج می­کند. تجزیه صفحه با هدف شناسایی بهتر محتوای صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زیر سیستم مانیتورینگ محتوا – دسته­ بندی محتوایی صفحات: همان‌طور که اشاره شد، انتظار می‌رود آگهی‌های منتشر شده در صفحات با موضوع صفحه سنخیت داشته باشد. از همین رو به ماژولی نیاز داریم تا قادر باشد صفحات را به لحاظ معنایی دسته‌بندی نماید.

زیر سیستم مانیتورینگ محتوا – دسته ­بندی گرافی صفحات: علاوه بر محتویات صفحات، اطلاعات مربوط به دامنه و گراف مجاورت یک صفحه می‌تواند در شناسایی تبلیغ مناسب برای یک صفحه مفید باشد. برای تحلیل گرافی یک صفحه می‌توان از معیارهای متنوعی مانند PageRank و HITS استفاده کرد.

زیر سیستم مانیتورینگ محتوا –تشخیص صفحات هرز[3]: صفحاتی که قصد فریب موتور جستجو دارند به طوری که بخواهند با هر کلمه کلیدی در رتبه‌ای بسیارخوب بازیابی شوند، صفحات هرز یا اسپم نامیده می­شوند. تشخیص این گونه صفحات در موتورهای جستجو و سامانه‌های تبلیغات اهمیت بالایی دارد. تکنیک­های تشخیص اسپم به طور کلی در دو دسته قرار می­گیرند: اسپم محتوایی، اسپم لینکی. اسپم محتوایی از محتوای یک صفحه قابل تشخیص است اما اسپم لینکی نیاز به وب گراف دارد. در مورد سامانه‌های تبلیغات، صفحاتی که موضوع مشخصی ندارند و به عنوان صفحات زرد شناخته می‌شوند، به عنوان صفحات اسپم در نظر گرفته می‌شوند. در صورتی که سیستم شناسایی صفحات اسپم در موتور جستجو پیاده سازی شده باشد این پارامتر به صورت سرویس قابل دریافت است و لزومی به باز طراحی این بخش وجود ندارد.

زیر سیستم مانیتورینگ محتوا –خزشگر کانونی: برای دامنه­هایی که ثبت­نام کرده­اند، خزشگر باید صفحات آن دامنه را دریافت کند تا صفحات جدید را کشف کند. همچنین صفحاتی که تغییر کرده­اند نیز باید تشخیص داده شوند تا برای آن صفحه تحلیل­های دوباره صورت گیرد.

زیر سیستم رتبه­بندی آگهی: با توجه به پارامترهای متنوع مسئله، برای یک پرس و جو داده شده و یا یک صفحه وب، این زیر سیستم باید بهترین رتبه بندی از آگهی را ارائه کند. منظور از بهترین رتبه‌بندی، انتخاب مجموعه از آگهی‌ها است که شانس کلیک بر روی آن‌ها بیشینه و از سویی دیگر قیمیت پیشنهاد شده برای آن از همه بیشتر باشد تا سود کلی ماکزیمم شود. با توجه به این که این مسئله، یک مسئله بهینه‌سازی چند متغیره است، پیاده‌سازی و تنظیم آن بسیار دشوار می‌باشد.

سیستم شاخص­گذار کلمات کلیدی: با توجه به شکل 2، اشاره شد که هر یک از انتشار دهندگان آگهی، بر روی یک یا چند کلمه کلیدی پیشنهاد نمایش آگهی با یک قیمت مشخص را ارائه می‌کند. برای آنکه دستیابی به این پیشنهادها با سرعت بیشتری انجام شود بهتر است تا از یک زیر سیستم شاخص‌گذاری استفاده شود، تا رتبه‌بندی آگهی‌ها به صورت بلادرنگ انجام پذیرد.

با توجه به ذینفعان، برای پیاده‌سازی سیستم پیشنهادی حداقل به 3 نوع پنل مدیریتی نیاز داریم. که شامل کاربر ادمین (راهبر سیستم) ، پنل ناشر، و پنل آگهی دهنده است. این پنل‌ها باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند.

  • ثبت نام ورود و کنترل دسترسی برای کاربران مختلف  (آگهی دهنده، ناشر، مدیر سیستم، توسعه دهنده گان و مصرف کنندگان مخزن وب سرویس)
  • امکان معرفی و ثبت وب سایت (تائیدیه وب سایت، دسته بندی وب سایت ها اعم از وبلاگ، وب سایت و غیره) برای زیر سیستم مانیتورینگ
  • امکان دریافت کد نمایش بنر برای وب سایت های تائید شده
  • امکان ساخت کمپین های تبلیغاتی مختلف برای تبلیغ کننده
  • امکان دریافت کد صفحه فرود[4] جهت بررسی های بیشتر و نمایش صحیح تر
  • ارائه گزارش ها و آمارهای مدیریتی
  • مشاهده پرداخت ها و دریافت و خلاصه مالی

زیرساخت ذخیره سازی

  • آرشیو اطلاعات و کار با وب سایت از طریق پایگاه دادهOracle
  • ثبت و نگهداری آمار و اطلاعات لحظه ای با استفاده از .Redis استفاده از این ابزار دسترسی بلادرنگ به اطلاعات لازم برای بازیابی آگهی‌ها را فراهم می‌کند.

واسط ذخیره سازی

  • دریافت اطلاعات از سرور و ثبت در دیتابیس اصلی (Oracle)

کامپایلر جاوااسکریپت

  • تبدیل کدهای نوشته شده توسط زبان برنامه نویسی سمت سرور، آماده سازی، رمزنگاری، و مخدوش نمودن کدهای تولید شده جهت استفاده مرورگر در سمت ناشر، جهت بالابردن امنیت و سخت نموندن تفسیر کدهای نوشته شده سمت ناشر.

زیرسیستم پایش و مدیریت تقلب

  • شناسایی ناشر متقلب (ناشر متقلب فردی است که تلاش میکند برای سایت خود کلیک تقلبی ایجاد نماید)
  • شناسایی کلیک کننده متقلب (کلیک کننده سازمان دهی شده، شخص یا گروهی است که با دریافت مبلغی اقدام به ایجاد کلیک های تقلبی برای سایت های مختلف نماید)

تحلیلگر رفتار کاربر

  • جمع آوری اطلاعات از ناشر و کلیک کننده (کاربر) جهت تحلیل، تشخیص صحت کلیک ها برای پرداخت. در صورت مشکوک بودن رفتار کاربر، اطلاعات لازم به در اختیار اپراتور قرار می گیرد.

هسته سیستم شامل:

  • تولید محتوای کدهای جاوا اسکریپت جهت نمایش بنرها در سایت ناشران، شامل موارد زیر:
    • کدهای نمایش
    • کدهای تحلیل صفحه
    • کدهای تحلیل کاربر
    • کدهای امنیتی (بررسی های امنیتی جهت جلوگیری از تقلب)
    • انتخاب بنر مناسب جهت نمایش در سایت ناشران، شامل مراحل زیر:
    • نمایش بر اساس بنرهای موجود تبلیغاتی
    • انتخاب بنر بر اساس دسته بندی محتوایی سایت
    • انتخاب بنر بر اساس محتوای صفحه ناشر، کاربر هدف و بنرهای موجود
    • انتخاب بنر بر اساس اطلاعات زمینه[5] (روش آگاه از زمینه[6])
    • انتخاب بنر بر اساس رقابت و روش مزایده[7] بر روی کلمات کلیدی
  • جمع آوری، تحلیل، و تشخیص صحت درستی و ثبت کلیک های کاربر
  • ارسال کدها و گذراندن از فیلتر JavaScript Compiler

به منظور به کار بردن سرویس تبلیغات در موتور جستجو به نحوی که قابلیت انعطاف بالایی با هر نوع کلاینت داشته باشد از پروتکل REST استفاده میشود. سرویس مدنظر کلمات «پرس و جو» و اطلاعات زمینه ای  را دریافت می­کند و لیستی از آگهی‌ها را باز می گرداند. در راستای بالا بردن قابلیت انعطاف، پیام­ها در قالب json دریافت و بازگردانده می­شود. در صورتی که نیاز باشد، سرویس با استفاده از کتابخانه­های RPC مورد توافق نیز پیاده­سازی می­شود.

[1] Parser

[2] Headings

[3] Spam

[4] Landing

[5] Context information

[6] Context-aware

[7] Bid

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

AdBid را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
بلاگ ادبید (blog.adbid.ir)

با مفاهیم تبلیغات آنلاین، بازاریابی دیجیتال، تبلیغ مبتنی بر موتور جستجو، تجارت الکترونیک، تبلیغات بنری، تبلیغات کلیکی و صدها مطلب دیگر در بلاگ اَدبید آشنا شوید

پشتیبانی

ونک، تقاطع ملاصدرا و بزرگراه کردستان، بن‌بست توفیق، پلاک 4، واحد 5

تلفن تماس: 88608064

شنبه تا چهارشنبه: 8:30 تا 16:30
پنجشنبه: 8:30 تا 12:30

تمامی حقوق مادی و معنوی برای تجارت الکترونیک ایساتیس (صاحب برند AdBid) محفوظ می باشد