منبع اصلی درآمد موتور جستجو (جویشگر‌)، ارائه تبلیغات برخط به کاربرانی است که در جستجوی یک نیاز اطلاعاتی هستند. طبق گزارش‌های سالانه شرکت گوگل[1]، بیش از 90 درصد درآمد این موتور جستجو از تبلیغات است که بیش از 60 درصد آن از طریق تبلیغات در وب سایتهای گوگل (از جمله جویشگر متنی، رسانه‌ای، خبری و غیره) و بیش از 30 درصد درآمد از طریق شبکه ناشران گوگل بدست می آید. ناشران گوگل، تمامی وب سایتهایی هستند که در همکاری با گوگل حاضر به نشر آگهی بر روی سایت یا بلاگ خود شده اند. ناشران، تولید کنندگان محتوا و خدمات هستند و از طریق نشر آگهی های گوگل، درآمد کسب می کنند. در سال‌های اخیر روش‌های مختلفی برای تبلیغات و بازاریابی آنلاین مطرح ‌شده‌اند که برخی از نمونه های موفق آن در فهرست زیر ارائه شده است:

  • تبلیغات ایمیلی. در این روش از طریق سیستم هایی مانند Mailchimp، Mandrill، iContact و غیره، تعداد انبوهی از ایمیل روزانه/هفتگی برای مشتریان ارسال می شود. ارایه ایمیل از طرف مشتری و با رضایت شخصی وی، مهمترین نکته در این موفقیت این روش است.
  • تبلیغات محتوایی. در این روش محتوای تبلیغاتی از طریق متون و تصاویر مرتبط در کنار بقیه محتوای سایت قرار می گیرد. محتوای تبلیغاتی باید بگونه ای تنظیم شود که مشتری بین محتوای اصلی و محتوای تبلیغاتی تمایزی مشاهده نکند. این عدم تفکیک نیازمند هوشمندی بالا جهت ایجاد محتوای تبلیغاتی مفید برای هر صفحه وب است.
  • تبلیغات شبکه های اجتماعی. به تبلیغ در شبکه های اجتماعی مانند شبکه‌های تلگرام، اینستاگرام و غیره اشاره می کند.
  • تبلیغات بنری. در این روش آگهی دهندگان با ناشران آگهی از طریق سیستم تبلیغات بنری متصل می شوند. آگهی دهندگان پنل مدیریتی مستقلی برای اضافه نمودن کمپین های تبلیغاتی دارند. در ضمن آگهی دهنده می تواند سیاست های مالی و سیاست های پخش آگهی در شبکه ناشران را تعیین و مرتباًتنظیم نماید. از طرف دیگر، ناشران آگهی نیز پنل مدیریتی مجزایی برای انتخاب آگهی مناسب و دریافت کدهای جاوااسکریپت مربوطه را در اختیار دارند. آگهی دهنده و ناشر آگهی می توانند وضعیت مالی، وضعیت کلیک و گزارشات مربوطه را دریافت کنند و بر اساس آنها کمپین و وضعیت نشر آگهی را بهبود دهند.
  • تبلیغات مبتنی بر جویشگر. تبلیغات مبتنی بر جویشگر از طریق تبلیغات متنی (شبیه AdWords) و تبلیغات بنری (شبیه AdSense) انجام می شوند. تبلیغات متنی در کنار نتایج جستجو نمایش داده می شوند و با توجه به پرس‌و‌جوی کاربر تغییر می کنند. تبلیغات بنری در قالب تصاویر ثابت یا متحرک و در شبکه وب سایت ها و بلاگ های جویشگر و یا ناشران همکار با جویشگر نمایش داده می شوند.

تبليغ هوشمند مؤلفه‌ كليدي در زنجيره تولید ارزش جویشگر است و می‌تواند خدمات و محتوای آگهی دهندگان را به شکل مؤثری با توجه به علایق کاربران نمایش دهد. تبلیغات برخط، روشی برای بازاریابی شركت‌ها و ارسال محتواي تبلیغاتي برای کاربران است و به‌عنوان عامل اصلي در رونق و موفقيت کسب‌و‌کارها شناخته می‌شود.

پروژه سکوی تبلیغات هوشمند با هدف رونق کسب و کار جویشگر‌های بومی تعریف شده است و منبع اصلی درآمدزایی جویشگر‌های بومی به‌حساب می آید. این پروژه شامل سه فاز 1) ارائه محصول اولیه و طراحی کسب و کار، 2) توسعه محصول و  برقراری کسب و کار و 3) بهره‌برداری محصول و گسترش کسب و کار است. سکوی تبلیغات هوشمند، زیرساخت و امکانات لازم برای بازاریابی و تبلیغات بر بستر خدمات جویشگر بومی را برای آگهی دهندگان فراهم می کند. آگهی‌دهندگان شامل شرکت های حقوقی و اشخاص حقیقی هستند که تمایل به معرفی محصول و خدمات خود دارند. آگهی‌دهندگان از طریق پنل های مدیریتی که در سکوی تبلیغات هوشمند ارائه می شوند، می‌توانند کمپین‌های تبلیغاتی را تعریف کنند و نحوه نمایش آگهی را در شبکه جویشگر متنی و دیگر خدمات ازجمله نقشه، ترجمه و غیره تنظیم نمایند.

تطابق و تناسب آگهی‌ها با صفحات و خدمات جویشگر بومی با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند تعیین می‌شود. هوشمندی با استفاده از اطلاعات زمینه شامل: سابقه رفتار کاربر، اطلاعات مکانی، متن پرس‌و‌جو، اطلاعات سیستم عامل، اطلاعات پیمایشگر، اطلاعات دستگاه موبایل یا کامپیوتر شخصی و غیره می شود. سکوی تبلیغات به‌طور هوشمندانه و بر اساس اطلاعات زمینه بهترین آگهی را برای نمایش در صفحات جویشگر بومی انتخاب می‌کند. در این روش بجای آنکه آگهی های غیرمرتبط مرتبا نمایش داده شوند، آگهی ها فقط بر اساس نیاز کاربر نمایش داده می شود. بنابراین نرخ کلیک-به-نمایش (CTR) افزایش می یابد و همچنین نرخ کلیک-به-عملیات (CTA) نیز بهبود می یابد. نرخ کلیک-به-نمایش به درصدی از نمایش‌های آگهی که منجر به کلیک شده اند اشاره می کند. نرخ کلیک-به-عملیات به درصدی از نمایش‌های آگهی که منجر به انجام عملیاتی مانند عضویت، اشتراک، خرید یا غیره شده‌اند اشاره می کند.

رضایتمندی بیشتر آگهی‌دهنده، نتیجه‌ی افزایش هوشمندی سیستم است. افزایش هوشمندی در نمایش آگهی، علاوه بر ایجاد بهبود در معیارهای فنی مانند CTR یا CTA، به افزایش بازگشت سرمایه (ROI) که مهمترین معیار کسب و کار است، منجر می شود. لذا برای افزایش تعداد آگهی دهندگان، استمرار استفاده از سیستم توسط آگهی دهندگان  و ایجاد فضای وفاداری باید هوشمندی سیستم را بر اساس اطلاعات زمینه و دیگر نیازهای بازار هدف بطور مستمر ارتقاء دهیم.

به منظور نشر هوشمند آگهی، لازم است یکپارچه‌سازی بین خدمات جویشگر بومی و سکوی تبلیغات هوشمند انجام شود. یکپارچه سازی در دو سطح کسب و کار و فنی مورد نیاز است. در این راستا قالب هایی برای تفاهم کسب و کار تدوین گردید و روش هایی برپایه کتابخانه جاوا-اسکریپت و وب‌سرویس برای یکپارچه سازی فنی، توسعه یافت. در تفاهمات کسب و کار، به دغدغه های درآمدزایی مشترک و تسهیم منابع درآمدی اشاره شده است. برای مثال، درصدی از درآمد حاصل از کلیک بر روی آگهی باید به ناشر آگهی تعلق گیرد و یا دوره تسویه حساب با ناشر آگهی باید مشخص شود. در سکوی تبلیغات هوشمند، آگهی دهندگان حساب مجازی مخصوص به خود را دارند. حساب مجازی از طریق روش های آنلاین و آفلاین شارژ می شود. هر کمپین تبلیغاتی دارای یک سقف بودجه روزانه و بودجه کل است. با کلیک روی آگهی های یک کمپین تبلیغای، هزینه کلیک از حساب مجازی آگهی دهنده کسر می شود. کسر از حساب تا سقف بودجه روزانه و بودجه کل که برای کمپین های تبلیغاتی تعریف شده است ادامه می یابد. بنابراین، منبع درآمد زایی نقدی در سکوی تبلیغات هوشمند، درآمد های حاصل از شارژ حساب مجازی آگهی دهندگان است. در کنار منابع نقدی، مجموعه آگهی دهندگان، مجموعه ناشران آگهی (وب سایتها و بلاگ های همکار) و داده های ارزشمندی که از رفتار کاربران و سلایق آنها بمرور زمان بدست می آید، جزء منابع غیرنقدی و غیرملموس هستند.

برخی از دستاوردهای اصلی فاز یک پروژه سکوی تبلیغات هوشمند (ارائه محصول اولیه و طراحی کسب و کار) در فهرست زیر ارائه شده است:

  • مؤلفه‌های نرم‌افزاری تبلیغات متنی و تبلیغات تصویری برپایه جویشگرهای بومی تولید شدند شامل پنل‌های مدیریت سیستم، مدیریت آگهی‌دهنده، مدیریت ناشر آگهی. در این پنل ها امکانات متنوعی وجود دارند از جمله: زیرسیستم مالی، زیرسیستم ایجاد و مدیریت کمپین، زیرسیستم مدیریت کاربران، زیرسیستم مدیریت زمانبندی و بودجه، زیرسیستم گزارش گیری، زیرسیستم تولید کدهای نشر و پیگیری نمایش/کلیک و عملکرد آگهی، زیرسیستم مدیریت ابعاد و قالب بنرها، داشبوردهای مدیریتی
  • نمایه‌ساز تبلیغات و پنل‌های کاربری برای آگهی‌دهندگان، ناشران آگهی و مدیر سیستم
  • هسته رخداد-گرا برای پاسخگویی به میلیون‌ها درخواست نمایش آگهی و پاسخگویی به میلیون‌ها کلیک روزانه
  • الگوریتم‌های تطابق اطلاعات زمینه و آگهی به منظور افزایش رضایتمندی کاربر و آگهی‌دهنده
  • الگوریتم‌های پیش‌پردازش متنی، جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات زمینه، جلوگیری از تقلب
  • ‌مخزن وب‌سرویس‌ها برای نشر و ارتباط با خدمات جویشگرهای بومی و دیگر توسعه‌دهندگان وب
  • مدل کسب‌وکار بومی برای تبليغات مبتنی بر جویشگر
  • ‌دانش فنی و دانش کسب‌و‌کار در زمینه تولید سامانه تبلیغات هوشمند
  • ‌توسعه خدمات تبلیغات مطابق با نیاز واقعی کاربر و افزایش نرخ‌های CTR و Conversion Rate
  • بستر یکپارچه تبلیغات هوشمند با جویشگر یوز[2]
  • بسته نرم‌افزاری شامل تمامی اسکریپت‌های نوشته شده در زبان‌های برنامه‌نویسی و فایل‌های پایگاه‌داده
  • مستندات طراحی مرتبط با دید‌های ساختاری (ارتباط ماژول‌ها در زمان طراحی)، دیدهای مؤلفه‌ها (ارتباط مؤلفه‌ها و اتصال‌دهنده‌ها در زمان اجرا) و دید‌های استقرار (استقرار مؤلفه‌ها در بستر فیزیکی و زیرساختی)
  • گزاراشات حاصل از مستندسازی تحلیل و طراحی اجزاء نرم‌افزاری و زیرساخت پروژه
  • طرح توسعه با در نظر گرفتن جوانب فنی، نیروی انسانی و زیرساخت پروژه
  • واسط‌های نرم‌افزاری و پروتکل‌های فنی برای یکپارچه‌سازی اطلاعات و خدمات
  • تحلیلگر داده‌ باقابلیت کشف نواقص به‌منظور بهبود الگوریتم‌ها و رویه‌های سیستم

[1] https://abc.xyz/investor/index.html

[2] Yooz.ir