درباره ما

درآمد موتورهای جستجو

منبع اصلی درآمد موتور جستجو (جویشگر‌)، ارائه تبلیغات برخط به کاربرانی است که در جستجوی یک نیاز اطلاعاتی هستند. طبق گزارش‌های سالانه شرکت گوگل، بیش از 90 درصد درآمد این موتور جستجو از تبلیغات است که بیش از 60 درصد آن از طریق تبلیغات در وب سایتهای گوگل (از جمله جویشگر متنی، رسانه‌ای، خبری و غیره) و بیش از 30 درصد درآمد از طریق شبکه ناشران گوگل بدست می‌آید. ناشران گوگل، تمامی وب سایتهایی هستند که در همکاری با گوگل حاضر به نشر آگهی بر روی سایت یا بلاگ خود شده‌اند. ناشران، تولید کنندگان محتوا و خدمات هستند و از طریق نشر آگهی‌های گوگل، درآمد کسب می کنند.

روش های تبلیغات آنلاین

در سال‌های اخیر روش‌های مختلفی برای تبلیغات و بازاریابی آنلاین مطرح ‌شده‌اند که برخی از موارد موفق در فهرست زیر ارائه شده است:

  • تبلیغات ایمیلی. در این روش از طریق سامانه‌هایی مانند Mailchimp، Mandrill، iContact و غیره، تعداد انبوهی از ایمیل روزانه/هفتگی برای مشتریان ارسال می‌شود. مهمترین نکته در موفقیت این روش، ارائه و تایید ایمیل با رضایت شخصی کاربر است.
  • تبلیغات محتوایی. در این روش محتوای تبلیغاتی از طریق متون و تصاویر مرتبط در کنار بقیه محتوای سایت قرار می گیرد. محتوای تبلیغاتی باید بگونه ای تنظیم شود که مشتری بین محتوای اصلی و محتوای تبلیغاتی تمایزی مشاهده نکند. این عدم تفکیک نیازمند هوشمندی بالا جهت ایجاد محتوای تبلیغاتی مفید برای هر صفحه وب است.
  • تبلیغات شبکه های اجتماعی. به تبلیغ در شبکه های اجتماعی مانند شبکه‌های تلگرام، اینستاگرام و غیره اشاره می‌کند.
  • تبلیغات بنری. در این روش آگهی‌دهندگان از طریق سیستم تبلیغات بنری به ناشران آگهی وصل می‌شوند. آگهی‌دهندگان پنل مدیریتی مستقلی برای اضافه نمودن کمپین های تبلیغاتی دارند. آگهی‌دهنده می تواند سیاست های مالی و سیاست های پخش آگهی در شبکه ناشران را تعیین نماید و مرتبا تغییر دهد. ناشر آگهی نیز پنل مدیریتی مجزایی را برای انتخاب آگهی مناسب و دریافت کدهای نشر آگهی، در اختیار دارد. آگهی‌دهنده و ناشر آگهی می‌توانند وضعیت مالی، وضعیت کلیک و گزارشات مربوطه را دریافت کنند و بر اساس آنها کمپین و وضعیت نشر آگهی را بهبود دهند.
  • تبلیغات مبتنی بر جویشگر. تبلیغات مبتنی بر جویشگر از طریق تبلیغات متنی (مشابه AdWords) و تبلیغات بنری (مشابه AdSense) انجام می‌شوند. تبلیغات متنی در کنار نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند و با توجه به پرس‌و‌جوی کاربر تغییر می کنند. تبلیغات بنری در قالب تصاویر ثابت یا متحرک بارگزاری می‌شوند. تبلیغات بنری در شبکه صفحات جویشگر و یا ناشران همکار با جویشگر، نمایش داده می‌شوند.

درباره اَدبید

پروژه سکوی تبلیغات هوشمند با مشارکت دولتی در حال انجام می‌باشد. محصول نرم‌افزاری این پروژه با برند “اَدبید (AdBid)” نامگذاری شده است و از طریق آدرس اینترنتی AdBid.ir قابل دسترس می باشد. پروژه سکوی تبلیغات هوشمند با هدف رونق کسب‌و‌کار جویشگر‌های بومی تعریف شده است و منبع اصلی درآمدزایی جویشگر‌های بومی به‌حساب می‌آید.

فازهای پروژه

این پروژه شامل سه فاز 1) ارائه محصول اولیه و طراحی کسب‌و‌کار، 2) توسعه محصول و  برقراری کسب‌و‌کار و 3) بهره‌برداری محصول و گسترش کسب‌و‌کار است. سکوی تبلیغات هوشمند، زیرساخت و امکانات لازم برای بازاریابی و تبلیغات بر بستر خدمات جویشگر بومی را برای آگهی‌دهندگان فراهم می‌کند. آگهی‌دهندگان، شرکت های حقوقی و اشخاص حقیقی را شامل می‌شوند که تمایل به معرفی محصولات و خدمات خود دارند. آگهی‌دهندگان از طریق پنل‌های مدیریتی که در سکوی تبلیغات هوشمند ارائه می‌شوند، می‌توانند کمپین‌های تبلیغاتی را تعریف کنند و نحوه نمایش آگهی را در شبکه جویشگر متنی و دیگر خدمات ازجمله نقشه، ترجمه و غیره تنظیم نمایند. تبليغ هوشمند مؤلفه‌ كليدي در تولید ارزش، برای جویشگرها به‌حساب می‌آید و خدمات و محتوای آگهی‌دهندگان را به شکل مؤثری با توجه به علایق کاربران نمایش می‌دهد.

هوشمندسازی

تطابق و تناسب آگهی‌ها با صفحات و خدمات جویشگر بومی با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند تعیین می‌شود. هوشمندی با استفاده از اطلاعات زمینه شامل: سابقه رفتار کاربر، اطلاعات مکانی، متن پرس‌و‌جو، اطلاعات سیستم عامل، اطلاعات مرورگر، اطلاعات دستگاه موبایل یا کامپیوتر شخصی و غیره، بدست می‌آید. سکوی تبلیغات به‌طور هوشمندانه و بر اساس اطلاعات زمینه، بهترین آگهی را برای نمایش در صفحات جویشگر بومی انتخاب می‌کند. در این روش بجای آنکه آگهی‌های غیرمرتبط مرتبا نمایش داده شوند، آگهی‌ها فقط بر اساس نیاز کاربر نمایش داده می‌شوند. بنابراین نرخ کلیک-به-نمایش (CTR) و نرخ کلیک-به-عملیات (CTA) بهبود می‌یابد. نرخ کلیک-به-نمایش به درصدی از نمایش‌های آگهی که منجر به کلیک شده‌اند اشاره می‌کند. نرخ کلیک-به-عملیات به درصدی از نمایش‌های آگهی که منجر به انجام عملیاتی مانند عضویت، اشتراک، خرید یا غیره شده‌اند، اشاره می‌کند.

رضایتمندی بیشتر آگهی‌دهنده، نتیجه‌ی افزایش هوشمندی سیستم است. افزایش هوشمندی در نمایش آگهی، علاوه بر ایجاد بهبود در معیارهای فنی مانند CTR یا CTA، به افزایش بازگشت سرمایه (ROI) که مهمترین معیار کسب‌و‌کار است، منجر می‌شود. لذا برای افزایش تعداد آگهی‌دهندگان و ایجاد فضای وفاداری، باید هوشمندی سیستم را بر اساس اطلاعات زمینه و دیگر نیازهای بازار‌هدف ارتقاء دهیم.

یکپارچه سازی

به منظور نشر هوشمند آگهی در شبکه‌ی خدمات جویشگر بومی، لازم است یکپارچه‌سازی بین شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی جویشگر بومی و سکوی تبلیغات هوشمند انجام شود. یکپارچه سازی در دو سطح کسب‌و‌کار و فنی مورد نیاز است. در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی استاندارد برای کسب‌و‌کار تدوین گردید و روش‌هایی برپایه کتابخانه جاوا-اسکریپت و وب‌سرویس برای یکپارچه سازی فنی توسعه یافت. در تفاهمات کسب‌و‌کار، به دغدغه‌های درآمدزایی مشترک و تسهیم منابع درآمدی اشاره شده است. برای مثال، درصدی از درآمد حاصل از کلیک بر روی آگهی باید به ناشر آگهی تعلق گیرد و یا دوره تسویه حساب با ناشر آگهی باید مشخص شود. در سکوی تبلیغات هوشمند، آگهی‌دهندگان حساب مجازی مخصوص به خود را دارند. حساب مجازی از طریق روش‌های آنلاین و آفلاین شارژ می‌شود. هر کمپین تبلیغاتی دارای یک سقف بودجه روزانه و بودجه کل است. با کلیک روی آگهی‌های یک کمپین تبلیغاتی، هزینه کلیک از حساب مجازی آگهی‌دهنده کسر می‌شود. کسر از حساب تا سقف بودجه روزانه و بودجه کل که برای کمپین های تبلیغاتی تعریف شده است ادامه می‌یابد. بنابراین، منبع درآمد‌زایی نقدی در سکوی تبلیغات هوشمند، درآمد‌های حاصل از شارژ حساب مجازی آگهی‌دهندگان است. در کنار منابع نقدی، مجموعه آگهی‌دهندگان، مجموعه ناشران آگهی (وب سایتها و بلاگ های همکار) و داده های ارزشمندی که از رفتار کاربران و سلایق آنها بمرور زمان بدست می‌آید، جزء منابع غیرنقدی و غیرملموس سکوی تبلیغات هوشمند هستند.

مطالعه تطبیقی

در مقایسه‌ای که روی نمونه‌های موفق داخلی انجام شد به این نتیجه رسیدیم که این سیستم ها از هوشمندی بالایی برخوردار نیستند و اثربخشی و بازگشت سرمایه مناسب برای آگهی‌دهندگان را به همراه ندارند. اعتماد به اکثر سیستم‌ها و تبلیغات بنری (کلیکی) پایین است و این بی‌اعتمادی نتیجه‌ی بازخورد ضعیفی است که در برندسازی، معرفی خدمات یا فروش محصولات بدست آمده است. بنابراین برای ایجاد وجه تمایز و جذب سهم بازار هدف، روش‌هایی را پیشنهاد می‌دهیم از جمله:

1) تبلیغات بر مبنای اطلاعات زمینه

2) تبلیغات بر مبنای تحلیل رفتار کاربری

3) تبلیغات بر مبنای تمامی روش‌های هزینه-براساس-کلیک/هزینه-براساس-نمایش/هزینه-براساس-عملیات

4) تبلیغات بر مبنای سیستم مزایده و قیمت‌گذاری کلمات کلیدی

5) نشر آگهی بر اساس تحلیل صفحات مقصد

6) یافت هوشمند بهترین آگهی برای صفحه مقصد و غیره


AdBid را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
بلاگ ادبید (blog.adbid.ir)

با مفاهیم تبلیغات آنلاین، بازاریابی دیجیتال، تبلیغ مبتنی بر موتور جستجو، تجارت الکترونیک، تبلیغات بنری، تبلیغات کلیکی و صدها مطلب دیگر در بلاگ اَدبید آشنا شوید

پشتیبانی

ونک، تقاطع ملاصدرا و بزرگراه کردستان، بن‌بست توفیق، پلاک 4، واحد 5

تلفن تماس: 88608064

شنبه تا چهارشنبه: 8:30 تا 16:30
پنجشنبه: 8:30 تا 12:30

تمامی حقوق مادی و معنوی برای تجارت الکترونیک ایساتیس (صاحب برند AdBid) محفوظ می باشد